Rätt eller fel?

Blev lite förseningar i planeringen så jag passar på att slänga in ett till inlägg.

Igår såg jag på två delar av den nya serien "Fallet". De fall som togs upp då var Röneby och Hagamannen. Det har vart en ordentlig debatt i media ju vidare det är rätt eller fel att göra dessa dokumentärer/serier då de kan anses som kräkande eller jobbigt för familjerna till offren men främst förbrytarna. Man menar att de som har vart nära dom som begått dessa hemska brott helst vill glömma och gå vidare. Samtidigt pågår också en debatt om ifall det ska vara okej att publicera bilder och information på och om de människor som begår grövre brott. Lagen säger just nu att man kan åtalas för förtal även om den person man lämnar ut faktiskt är dömd för de brott man påstår att denna begått.

Min fråga till er är då, ska det vara okej att publicera bilder på tillexempel pedofiler, våltäksmän och mördare för att varna omgivningen?

Min åsikt i detta är ganska glasklar. Givetvis tycker jag. Jag anser att det inte handlar om att skydda de människor som har begått brott utan att istället skydda allmänheten och de som utsatts. För det är ju de som är de verkliga offerna. När det kommer till återfallsförbrytare som om och om igen begår samma brott (detta särskilt vanligt vid just våldtäkter) så tycker jag att det är samhällets skyldighet att varna omgivningen om det nu ska vara så jävla svårt att hålla dom här asen inlåsta tills dagen dom dör.


Läste nyss på aftonbladet(http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6021803.ab) om en tjej i min egen ålder som skulle besöka sin pappa i fängelset men blev medlurade och våldtagen av en man som sitter inne för just sexualbrott. Detta sker alltså i fängelset! Någon gång får det fan vara nog. Vad gjorde de som har betalt för att bevaka? Inte undra på att förtroendet för rättsväsendet minskar. För den skyldiga till detta kan vi ju bara hoppas på att tio bjässar bestämmer sig för en liten gangbang utom väktarnas synhåll (vilket inte lär bli så jävla svårt)

Nej usch fy tvi blä. Fett less.

/ Q


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0